Patricia Kaas
3 stycznia 2018
Równe Prawa [Gold]
5 stycznia 2018

Cellonet

35.00 

CD, Digipack

Pozostało tylko: 3

SKU: 5902659800312 Kategorie: , Tagi:
artysta: Andrzej Bauer
wydawnictwo: Arthorse
numer katalogowy: ARTHORSE 003

Oktet wiolonczelowy może wydać się zespołem niezwykłym. Wbrew pozorom nie jest jednak zespołem niespotykanym. Upodobanie do zwielokrotnionego, monochromatycznego, nasyconego brzmienia niskich instrumentów smyczkowych przejawiano już w XVII wieku. Popularne wówczas w Anglii consorts – a więc kameralne zespoły tworzone z instrumentów tylko jednej rodziny, wśród których szczególnie popularne były consorts of viols – mogły składać się z instrumentów różnej bądź tej samej wielkości, przy czym niskie instrumenty nadawały się do gry zespołowej znacznie lepiej niż wysokie, używane raczej do popisów solistycznych.

W XX wieku ten szczególny consort stał się twórczym wyzwaniem, którego chętnie podejmowali się kompozytorzy tacy, jak Luciano Berio (Korót na 8 wiolonczel), Steve Reich (Cello Conterpoint na 8 wiolonczel), Pierre Boulez (Messagesquisse na 9 wiolonczel) czy Horatiu Radulescu (Credo na 9 wiolonczel), widząc w nim potencjał do eksplorowania barw instrumentalnych, nowoczesnych technik gry czy spektrum dźwięku. Niewątpliwie wiolonczela jest instrumentem inspirującym, a co dopiero osiem lub więcej wiolonczel!

Specyfika instrumentu sprawia, że w zespole wiolonczel doskonal brzmi zarówno muzyka renesansu i baroku, jak i XX i XXI wieku. To właśnie miała na względzie Warszawska Grupa Cellonet, kiedy układała program niniejszej płyty: pokazać potencjał zespołu z możliwie wielu stron.

Mamy więc i Bacha, i da Venosę, i Berio, i Recha, i Wojciechowskiego. A na dokładkę jeszcze muzykę filmową – "Kołysankę" Krzysztofa Komedy, z udziałem pianisty jazzowego Leszka Możdżera i w adaptacji muzycznej Krzysztofa Lenczowskiego. W każdym z tych utworów wiolonczele brzmią inaczej – w zależności od epoki i stylu, ewoluuje inne barwy i skojarzenia muzyczne. Jak to się dzieje, że w utworze Bacha słychać trąbki barokowe? Skoro w rockowo-heavy metalowym repertuarze fińskiej grupy Apocalyptica cztery wiolonczele brzmią jak gitary elektryczne, to skojarzenia wydają się nieograniczone.

Muzycy:
Andrzej Bauer – cello (1, 2) / conductor (3–10)
Warsaw Group Cellonet:
Magdalena Bojanowicz
Michał Borzykowski
Robert Dacko
Miłosz Drogowski
Marta Kordykiewicz
Bartosz Koziak
Mikołaj Pałosz
Dominik Płociński
Filip Syska
Marcin Zdunik
Special guest:
Leszek Możdżer – piano

Rok wydania

Nośnik

Nośnik [ilość]

1

Rodzaj wydania

ORIGINAL

Rok nagrania

2017

Dźwięk

STEREO

Opakowanie

DIGIPACK

Kraj

Polska

Tracklista

  • 1. Asciugate I Begli Occhi
  • 2. Moro, Lasso, Al Mio Duolo
  • 3. Korót
  • 4. Martha And Mary
  • 5. Fingertrips
  • 6. Cello Counterpoint
  • 7. Sleep Safe And Warm