Godzina Krzywd
16 czerwca 2015A History Of Rock Music In Ukrainian
2 września 2015Beacons Of Ancestorship
50.00 zł
CD, Ecopack
Na stanie
"Zdecydowana większość artystów spędza swoje początkowe lata (jeśli nie całą karierę), starając się otrząsnąć z grawitacyjnego przyciągania swoich poprzedników oraz wielu mistrzów i arcydzieł, które pojawiły się przed nimi – co krytyk literacki Harold Bloom nazwał "lękiem przed wpływem". Zwłaszcza w przypadku muzyków tendencja ta jest szczególnie wyraźna, z powodów związanych z naturą ich rzemiosła i materiałów. W przeciwieństwie do współczesnego powieściopisarza czy filmowca, artyście tworzącemu muzykę w XXI wieku pozostaje prawdopodobnie skończona liczba wyborów, które nie zostały jeszcze wyczerpane po 500 latach popularnej i półpopularnej piosenki. To właśnie z tego powodu, kiedy jesteśmy proszeni o opisanie, jak brzmi dany utwór muzyczny, nieuchronnie mówimy nie o samej rzeczy, ale uciekamy się do metafory lub analogii – "trochę Briana Wilsona, trochę Pink Floyd, trochę Kraftwerk". Rzadko zdarza się artysta, który przerasta swoje wczesne wpływy, a zamiast tego staje się jednym z wyznaczników, według których mierzy się inne grupy. Tortoise jest niemalże jedynym zespołem wśród zespołów ostatnich dwóch dekad, który opiera się łatwym metaforom i analogiom, który można opisać jako brzmiący jak tylko on sam i nikt inny. Dwadzieścia lat po założeniu zespołu, jego charakterystyczne i niepowtarzalne brzmienie – płynne skrzyżowanie dubu, dance, jazzu, techno, rocka i klasycznego minimalizmu, gdzie żadna część nie przytłacza ani nie dominuje nad całością – pozostaje amerykańskim i międzynarodowym oryginałem. Jeszcze bardziej niezwykłe jest to, że wydaje się, że doszli do swojego brzmienia prawie bez żadnego stażu; sądząc po ich wczesnych singlach i albumach, wydaje się, że powstali ze swoją muzyczną tożsamością i DNA w pełni uformowanym, jak Atena z czoła Zeusa. Co więcej, podczas gdy grupa zrodziła niezliczoną ilość naśladowców, spadkobierców i zwolenników – szczerych, pochlebnych i innych – Tortoise pozostaje wyjątkowy w świecie współczesnej muzyki ze względu na ich bezgraniczną intelektualną ciekawość, ich niepowtarzalny głos kompozytorski i syntezę pozornie sprzecznych światów dźwiękowych daleko od ich drzwi.
Beacons of Ancestorship jest szóstym pełnowymiarowym albumem Tortoise i pierwszym wydanym z nowym materiałem od 2004 roku "It's All Around You". W międzyczasie grupa wydała również i koncertowała za retrospektywnym boxem A Lazarus Taxon z 2006 roku, oraz albumem z coverami takich wykonawców jak Elton John, Bruce Springsteen, Richard Thompson i The Minutemen, zatytułowanym The Brave and the Bold. Dodatkowo, poszczególni członkowie zespołu byli zajęci różnymi innymi projektami, w tym między innymi Exploding Star Orchestra, Bumps, Fflashlights i Powerhouse Sound.
Charakterystyczny album Tortoise to taki, który przemierza encyklopedię stylów i punktów odniesienia, jest dokumentem tego, gdzie w danym momencie dochodzi do muzycznych skrzyżowań i dialogu. Beacons of Ancestorship nie jest inny, z ukłonami w stronę techno, punka, electro, lo-fi noise, pociętych bitów, mocno przetworzonych syntezatorów i żałobnych, elegijnych dyrdymałów. Widzimy te pomysły w kompozycjach takich jak "High Class Slim Came Floatin' In", ośmiominutowym utworze, który w zabawny sposób odnosi się do świata ekstatycznego rave'u i kultury tanecznej z dziwnie ambiwalentną, wieloczęściową suitą nałożoną na robotyczne, maszynowo brzmiące melodie, które zatrzymują się i zaczynają w kilku różnych sygnaturach czasowych przed ostatecznym rozwiązaniem utworu; i ponownie w "Yinxianghechengqi", który zaczyna się jako prosty math-rocker w górę tempa, zanim stopniowo przyspieszy w ścianę rozmytego atonalnego sqwonk.
Jest wiele nastrojów, stylów i trybów w śpiewniku Tortoise, oczywiście – często w trakcie jednej kompozycji. Konsekwentnie, jednak, jest to, co można nazwać wszechobecnym elementem gry grupowej, lub myślenia zespołowego, w przeciwieństwie do nacisku na wirtuozerskiego solistę lub frontmana. (W tym samym sensie, w jakim kwartet smyczkowy i wszystkie małe zespoły kameralne mogą być postrzegane jako inteligentna rozmowa pomiędzy równymi sobie – skrzypce, altówka i wiolonczela na zmianę wyrażają opinie, łączą głosy, a następnie rozchodzą się, co ma miejsce również w podniosłym dyskursie – tak samo wizytówką utworu Tortoise jest doświadczenie dźwięku wypracowanego jako rozmowa pomiędzy poszczególnymi i powiązanymi ze sobą częściami – zespołu myślącego kolektywnie i w dynamice grupowej poprzez wyrażenie wielowarstwowej myśli muzycznej." – Ronen Givony
TRACKLISTA:
1 High Class Slim Came Floatin' In 8:14
2 Prepare Your Coffin 3:37
3 Northern Something 2:24
4 Gigantes 6:21
5 Penumbra 1:08
6 Yinxianghechengqi 3:37
7 The Fall Of Seven Diamonds Plus One 3:40
8 Minors 4:23
9 Monument Six One Thousand 3:22
10 De Chelly 1:46
11 Charteroak Foundation 5:07
Tracklista
- 1. High Class Slim Came Floatin’ In00:08:14
- 2. Prepare Your Coffin00:03:37
- 3. Northern Something00:02:24
- 4. Gigantes00:06:21
- 5. Penumbra00:01:08
- 6. Yinxianghechengqi00:03:37
- 7. The Fall Of Seven Diamonds Plus One00:03:40
- 8. Minors00:04:23
- 9. Monument Six One Thousand00:03:22
- 10. De Chelly00:01:46
- 11. Charteroak Foundation00:05:07