Patricia Kaas
3 stycznia 2018Równe Prawa [Gold]
5 stycznia 2018Cellonet
35.00 zł
CD, Digipack
Pozostało tylko: 3
Oktet wiolonczelowy może wydać się zespołem niezwykłym. Wbrew pozorom nie jest jednak zespołem niespotykanym. Upodobanie do zwielokrotnionego, monochromatycznego, nasyconego brzmienia niskich instrumentów smyczkowych przejawiano już w XVII wieku. Popularne wówczas w Anglii consorts – a więc kameralne zespoły tworzone z instrumentów tylko jednej rodziny, wśród których szczególnie popularne były consorts of viols – mogły składać się z instrumentów różnej bądź tej samej wielkości, przy czym niskie instrumenty nadawały się do gry zespołowej znacznie lepiej niż wysokie, używane raczej do popisów solistycznych.
W XX wieku ten szczególny consort stał się twórczym wyzwaniem, którego chętnie podejmowali się kompozytorzy tacy, jak Luciano Berio (Korót na 8 wiolonczel), Steve Reich (Cello Conterpoint na 8 wiolonczel), Pierre Boulez (Messagesquisse na 9 wiolonczel) czy Horatiu Radulescu (Credo na 9 wiolonczel), widząc w nim potencjał do eksplorowania barw instrumentalnych, nowoczesnych technik gry czy spektrum dźwięku. Niewątpliwie wiolonczela jest instrumentem inspirującym, a co dopiero osiem lub więcej wiolonczel!
Specyfika instrumentu sprawia, że w zespole wiolonczel doskonal brzmi zarówno muzyka renesansu i baroku, jak i XX i XXI wieku. To właśnie miała na względzie Warszawska Grupa Cellonet, kiedy układała program niniejszej płyty: pokazać potencjał zespołu z możliwie wielu stron.
Mamy więc i Bacha, i da Venosę, i Berio, i Recha, i Wojciechowskiego. A na dokładkę jeszcze muzykę filmową – "Kołysankę" Krzysztofa Komedy, z udziałem pianisty jazzowego Leszka Możdżera i w adaptacji muzycznej Krzysztofa Lenczowskiego. W każdym z tych utworów wiolonczele brzmią inaczej – w zależności od epoki i stylu, ewoluuje inne barwy i skojarzenia muzyczne. Jak to się dzieje, że w utworze Bacha słychać trąbki barokowe? Skoro w rockowo-heavy metalowym repertuarze fińskiej grupy Apocalyptica cztery wiolonczele brzmią jak gitary elektryczne, to skojarzenia wydają się nieograniczone.
Muzycy:
Andrzej Bauer – cello (1, 2) / conductor (3–10)
Warsaw Group Cellonet:
Magdalena Bojanowicz
Michał Borzykowski
Robert Dacko
Miłosz Drogowski
Marta Kordykiewicz
Bartosz Koziak
Mikołaj Pałosz
Dominik Płociński
Filip Syska
Marcin Zdunik
Special guest:
Leszek Możdżer – piano
Rok wydania | |
---|---|
Nośnik | |
Nośnik [ilość] | 1 |
Rodzaj wydania | ORIGINAL |
Rok nagrania | 2017 |
Dźwięk | STEREO |
Opakowanie | DIGIPACK |
Kraj | Polska |
Tracklista
- 1. Asciugate I Begli Occhi
- 2. Moro, Lasso, Al Mio Duolo
- 3. Korót
- 4. Martha And Mary
- 5. Fingertrips
- 6. Cello Counterpoint
- 7. Sleep Safe And Warm