Life Will See You Now
21 października 2018The Girl From Ipanema
23 października 2018Illinois Jacquet In Memoriam
33.00 zł
CD, Digipack
Brak w magazynie
Kim był Illinois Jacquet, czym szczególnie zapisał się w historii światowego jazzu? Dlaczego akurat w Gdyni postanowiono go uhonorować specjalnym koncertem? I wreszcie dlaczego gdyński koncert wzbudził tak wielki entuzjazm jego obserwatorów, że "zagotowało się" w internetowej sieci?
Illinois Jacquet (1922-2004), amerykański saksofonista tenorowy (choć zaczynał od gry na alcie, w dodatku był jednym z nielicznych jazzowych fagocistów), sporą część swego życia spędził grając w Europie. Największą sławę przyniosło mu nagranie w roku 1942 z orkiestrą wibrafonisty Lionela Hamptona utworu Flying Home. Historycy zgodnie przyznają, że zarejestrowane tam styl improwizacji i sound tenoru stanowią wprowadzenie do stylistyki rhythm and bluesa, w której ekstatyczne solowe partie saksofonowe stały się wręcz regułą. Co więcej, solowa partia Jacqueta we Flying Home była wielokrotnie kopiowana i wykonywana na koncertach przez innych, mniej i bardziej sławnych tenorzystów – dołączając do tych "idealnych solówek".
Od kilku lat bywalcy jam sessions i koncertów w Trójmieście mają okazję podziwiać grę amerykańskiego perkusisty Erica Allena. Ten bowiem ożenił się z pianistką Aleksandrą Mońko (obecnie Allen-Mońko), po czym oboje zamieszkali w Gdyni. I właśnie Eric Allen przyczynił się do tego, by wspomnienie Jacqueta w koncertowej formie miało miejsce w Uchu. […]
Na scenie tego wieczoru pojawili się saksofoniści czterech pokoleń, zaś mistrz – Maciej Sikała – miał u boku dwóch uczniów-prymusów swojej klasy w Akademii Muzycznej – Piotra Chęckiego i Michała Ciesielskiego. Do beczki pełnej wybornego, wytrawnego swingowego jazzu dorzucę łyżkę dziegciu – nie wiedzieć czemu zabrakło w tym gronie Adama Wendta, który ze względu na zamiłowanie do swingowej wirtuozerii był jednym z najmocniej predystynowanych do odegrania roli samego Jacqueta w tym zacnym gronie. A z Tczewa (gdzie Wendt mieszka) do Gdyni tak blisko…[…]
Na perkusji – oczywiście – Eric Allen, na gitarze Marcin Wądołowski (w Port of Rico zastąpił go Michał Zienkowski), na Hammondzie Wojciech Karolak. Ale królami wieczoru byli, rzecz jasna, tenorzyści, każdy z nich zagrał wybrany przez siebie utwór z bogatego repertuaru saksofonisty, a na zakończenie połączyli siły w Blues from Louisiana, który to utwór sam Jacquet wykonywał w towarzystwie innych saksofonistów (Dexter Gordon, Arnet Cobb, Buddy Tate, Budd Johnson) w konwencji "battle of saxes", do której rzecz jasna w Gdyni się odwołano.
Muzycy:
Eric Allen – drums (1-8)
Dominik Bukowski – vibraphone (9,10)
Maciej Grzywacz – guitar (2, 4, 7, 8)
Wojciech Karolak – Hammond organ (1-8)
Janusz 'Macek' Mackiewicz – bass (9, 10)
Tomasz Sowiński – drums (9, 10)
Marcin Wądołowski – guitar (3, 5, 6)
Michał Zienkowski – guitar (1)
Tenor Saxophone:
Piotr Chęcki (1, 8), Michał Ciesielski (3, 8), Przemek Dyakowski (8, 10), Tomasz Grzegorski (4, 8), Dariusz Harbasz (2, 8), Janusz Muniak (9, 10), Maciej Sikała (6, 8), Wojciech Staroniewicz (8), Irek Wojtczak (5, 8), Jan 'Ptaszyn' Wróblewski (7, 8)
TRACKLIST
01. Port of Rico
02. DImagination
03. Star Eyes
04. Robbin's Nest
05. Tickle Toe
06. Easy Living
07. On the Sunny Side of the Street
08. Flying Home
09. In a Sentimental Mood
10. How High the Moon
Rok wydania | |
---|---|
Nośnik | |
Nośnik [ilość] | 1 |
Rodzaj wydania | ORIGINAL |
Rok nagrania | 2017 |
Dźwięk | STEREO |
Opakowanie | DIGIPACK |
Kraj | Polska |