Stay Close
16 czerwca 2015A History Of Rock Music In Ukrainian
2 września 2015An Evolutionary Music (Original Recordings 1972-1979)
120.00 zł
2LP 12″, 33 1/3 RPM, Black Vinyl
Brak w magazynie
An Evolutionary Music (Original Recordings: 1972 – 1979) to kompilacja niepublikowanych nagrań z archiwów artysty wielowymiarowego Ariela Kalmy. Twórczość Kalmy, dbającego zarówno o muzyczność, jak i duchowe doświadczenie, wibruje obok współtowarzyszy podróży wzdłuż wielkiej tęczy w zakrzywionym powietrzu awangardy lat 70.
Nieprzekraczająca granic muzyka elektroniczna Ariela Kalmy jest tu przedstawiona w najdrobniejszych szczegółach, od wczesnego free-jazzu i wycieczek ze słowem mówionym po nieskończone medytacje na syntezatorach modularnych i analogowych maszynach rytmicznych. Historia Kalmy to podróż dookoła świata, muzyczne odkrycie i porzucenie własnego ego. Jednak jak na artystę, który często odrzucał publiczne uznanie na rzecz ascetycznych prawd w tworzeniu muzyki, An Evolutionary Music odciska piętno prawdziwego twórcy.
Urodzony we Francji, ale rzadko przebywający w jednym miejscu przez dłuższy czas, Ariel Kalma w latach 70. przemierzał najdalsze przestrzenie muzycznej i duchowej inwencji tej dekady. Jako waltornista zatrudniany przez znane francuskie grupy, młody muzyk odbył w 1972 r. tournée aż do Indii, gdzie Kalma znalazł antidotum na rock n' rollowy blichtr i przepych w tradycjach muzyki sakralnej. Później Kalma powrócił do Indii i nauczył się technik oddychania okrężnego, które umożliwiły mu utrzymywanie nut bez pauzy na tle zapętlających się harmonii, skomponowanych za pomocą efektów domowej roboty.
Efekty te wyewoluowały z oddania Kalmy ukochanej podwójnej konfiguracji ReVoxa – dwóch maszyn taśmowych "połączonych" razem w prymitywną jednostkę do tworzenia efektu delay. Na zapętlone melodie saksofonu Kalma nakładał wszelkie odcienie polifonicznych barw, syntetyzując fragmenty poezji z ambientem lub zestawiając modalne melodie fletu z falującymi wzorami automatu perkusyjnego i rozgwieżdżonymi nagraniami terenowymi. Rezultaty tych działań załamują podział na kategorie "elektroakustyczne", "biomuzykologiczne" i "ambientowe".
W połowie lat 70. Kalma pracował we Francji jako technik w legendarnym studiu INA GRM (Institut National Audiovisuel, Groupe de Recherches Musicales) Pierre'a Henry'ego – tym samym laboratorium muzyki konkretnej, w którym powstały arcydzieła Luca Ferrariego, Iannisa Xenakisa i Bernarda Parmegianiego. Podobnie jak jego poprzednicy i koledzy z INA GRM, Kalma miał formalny i niehierarchiczny stosunek do dźwięku. Dla Kalmy cała muzyka istniała jako uniwersalne wzorce, pozostające w doskonałej harmonii z ludźmi, miejscami i środowiskami, w których powstawała.
Punktem kulminacyjnym nagrań Kalmy z lat 70. był rzadko obecnie dostępny album Les Temps des Moissons (przeł. The Time of Harvest) z 1975 r. oraz Osmose z 1978 r., arcydzieło eksploracji śpiewu ptaków. Osmose to podwójny album z udziałem rzeźbiarza Richarda Tinti, który dostarczył Kalmie wiele godzin nagrań terenowych z lasów deszczowych Borneo. Osmose, z ponurymi fakturami organowymi i tęsknym saksofonem, płynnie wtopionymi w dzikie odgłosy lasu, unika prostego pejzażu dźwiękowego dzięki starannym aranżacjom Kalmy, pozwalającym każdej formie życia na własną harmoniczną grawitację.
Tło An Evolutionary Music przedstawia przygody Kalmy jako podróżnika po świecie na kosmicznej ścieżce wewnętrznych odkryć i muzycznych innowacji. W 1976 roku, w dwusetną rocznicę powstania Stanów Zjednoczonych, Kalma udał się do Nowego Jorku, aby dołączyć do ekskluzywnego muzyczno-duchowego kolektywu Arica, a następnie zamieszkał w podziemiach katedry św. Nocami Ariel grał na kościelnych organach i spotykał się z podobnymi sobie muzykami w Village. To właśnie tam poznał swojego muzycznego bohatera, Dona Cherry'ego, artystę o wielu dokonaniach i podobnego do Kalmy.
An Evolutionary Music zbiera nieskatalogowaną muzykę, która powstała pomiędzy prywatnymi nagraniami prasowymi Kalmy i wieloma małymi wydawnictwami kasetowymi, które Kalma przygotowywał. Dzięki tej kolekcji muzycznej hybrydyczności i wyraźnej gatunkowej korozji, Ariel Kalma słusznie przeciwstawia się zarówno trendom muzyki popularnej, jak i akademickim dogmatom awangardy, wpisując się w ducha innych renegatów sakralnej nowej muzyki, takich jak Terry Riley, La Monte Young i Charlemagne Palestine.
Tracklista
Side A
A1. Almora Sunrise
A2. Ecstasy Musical Mind Yoga
A3. Echorgan
A4. Sunset Inside
Side B
B1. Chase Me Now
B2. Enuej Elleiv
B3. Sister Echo
B4. Les Mots de Tous Les Jours (Rêves Etranges)
B5. Rainy Day
B6. What Would You Say
Side C
C1. Les Etoiles Sont Allumées
C2. Voltage Controlled Wave
C3. Montparnasse Morocco
C4. Head Noises
C5. Asalam Yamarek
Side D
D1. Love and Dream
D2. Yogini Breath
Rok wydania | |
---|---|
Nośnik | |
Nośnik [ilość] | 2 |
Rodzaj wydania | ORIGINAL |
Rok nagrania | 1972-1979 |
Kolor | BLACK |
Nagrane strony | 4 |
Rozmiar | 12" |
Prędkość | 33 1/3 RPM |
Kraj | Zagraniczna |
Tracklista
An Evolutionary Music (Original Recordings 1972-1979) [LP 12″]
- A 1. Almora Sunrise
- A 2. Ecstasy Musical Mind Yoga
- A 3. Echorgan
- A 4. Sunset Inside
- B 1. Chase Me Now
- B 2. Enuej Elleiv
- B 3. Sister Echo
- B 4. Les Mots de Tous Les Jours (Rêves Etranges)
- B 5. Rainy Day
- B 6. What Would You Say
An Evolutionary Music (Original Recordings 1972-1979) [LP 12″]
- C 1. Les Etoiles Sont Allumées
- C 2. Voltage Controlled Wave
- C 3. Montparnasse Morocco
- C 4. Head Noises
- C 5. Asalam Yamarek
- D 1. Love and Dream
- D 2. Yogini Breath