Sklep

Stay Close
16 czerwca 2015
A History Of Rock Music In Ukrainian
2 września 2015

An Evolutionary Music (Original Recordings 1972-1979)

120.00 

2LP 12″, 33 1/3 RPM, Black Vinyl

Brak w magazynie

SKU: 0798295512314 Kategorie: , Tagi:
artysta: Ariel Kalma
wydawnictwo: Rvng Intl.
numer katalogowy: RERVNG05LP

An Evolutionary Music (Original Recordings: 1972 – 1979) to kompilacja niepublikowanych nagrań z archiwów artysty wielowymiarowego Ariela Kalmy. Twórczość Kalmy, dbającego zarówno o muzyczność, jak i duchowe doświadczenie, wibruje obok współtowarzyszy podróży wzdłuż wielkiej tęczy w zakrzywionym powietrzu awangardy lat 70.

 

Nieprzekraczająca granic muzyka elektroniczna Ariela Kalmy jest tu przedstawiona w najdrobniejszych szczegółach, od wczesnego free-jazzu i wycieczek ze słowem mówionym po nieskończone medytacje na syntezatorach modularnych i analogowych maszynach rytmicznych. Historia Kalmy to podróż dookoła świata, muzyczne odkrycie i porzucenie własnego ego. Jednak jak na artystę, który często odrzucał publiczne uznanie na rzecz ascetycznych prawd w tworzeniu muzyki, An Evolutionary Music odciska piętno prawdziwego twórcy.

 

Urodzony we Francji, ale rzadko przebywający w jednym miejscu przez dłuższy czas, Ariel Kalma w latach 70. przemierzał najdalsze przestrzenie muzycznej i duchowej inwencji tej dekady. Jako waltornista zatrudniany przez znane francuskie grupy, młody muzyk odbył w 1972 r. tournée aż do Indii, gdzie Kalma znalazł antidotum na rock n' rollowy blichtr i przepych w tradycjach muzyki sakralnej. Później Kalma powrócił do Indii i nauczył się technik oddychania okrężnego, które umożliwiły mu utrzymywanie nut bez pauzy na tle zapętlających się harmonii, skomponowanych za pomocą efektów domowej roboty.

 

Efekty te wyewoluowały z oddania Kalmy ukochanej podwójnej konfiguracji ReVoxa – dwóch maszyn taśmowych "połączonych" razem w prymitywną jednostkę do tworzenia efektu delay. Na zapętlone melodie saksofonu Kalma nakładał wszelkie odcienie polifonicznych barw, syntetyzując fragmenty poezji z ambientem lub zestawiając modalne melodie fletu z falującymi wzorami automatu perkusyjnego i rozgwieżdżonymi nagraniami terenowymi. Rezultaty tych działań załamują podział na kategorie "elektroakustyczne", "biomuzykologiczne" i "ambientowe".

 

W połowie lat 70. Kalma pracował we Francji jako technik w legendarnym studiu INA GRM (Institut National Audiovisuel, Groupe de Recherches Musicales) Pierre'a Henry'ego – tym samym laboratorium muzyki konkretnej, w którym powstały arcydzieła Luca Ferrariego, Iannisa Xenakisa i Bernarda Parmegianiego. Podobnie jak jego poprzednicy i koledzy z INA GRM, Kalma miał formalny i niehierarchiczny stosunek do dźwięku. Dla Kalmy cała muzyka istniała jako uniwersalne wzorce, pozostające w doskonałej harmonii z ludźmi, miejscami i środowiskami, w których powstawała.

 

Punktem kulminacyjnym nagrań Kalmy z lat 70. był rzadko obecnie dostępny album Les Temps des Moissons (przeł. The Time of Harvest) z 1975 r. oraz Osmose z 1978 r., arcydzieło eksploracji śpiewu ptaków. Osmose to podwójny album z udziałem rzeźbiarza Richarda Tinti, który dostarczył Kalmie wiele godzin nagrań terenowych z lasów deszczowych Borneo. Osmose, z ponurymi fakturami organowymi i tęsknym saksofonem, płynnie wtopionymi w dzikie odgłosy lasu, unika prostego pejzażu dźwiękowego dzięki starannym aranżacjom Kalmy, pozwalającym każdej formie życia na własną harmoniczną grawitację.

 

Tło An Evolutionary Music przedstawia przygody Kalmy jako podróżnika po świecie na kosmicznej ścieżce wewnętrznych odkryć i muzycznych innowacji. W 1976 roku, w dwusetną rocznicę powstania Stanów Zjednoczonych, Kalma udał się do Nowego Jorku, aby dołączyć do ekskluzywnego muzyczno-duchowego kolektywu Arica, a następnie zamieszkał w podziemiach katedry św. Nocami Ariel grał na kościelnych organach i spotykał się z podobnymi sobie muzykami w Village. To właśnie tam poznał swojego muzycznego bohatera, Dona Cherry'ego, artystę o wielu dokonaniach i podobnego do Kalmy.

 

An Evolutionary Music zbiera nieskatalogowaną muzykę, która powstała pomiędzy prywatnymi nagraniami prasowymi Kalmy i wieloma małymi wydawnictwami kasetowymi, które Kalma przygotowywał. Dzięki tej kolekcji muzycznej hybrydyczności i wyraźnej gatunkowej korozji, Ariel Kalma słusznie przeciwstawia się zarówno trendom muzyki popularnej, jak i akademickim dogmatom awangardy, wpisując się w ducha innych renegatów sakralnej nowej muzyki, takich jak Terry Riley, La Monte Young i Charlemagne Palestine.

 

Tracklista

Side A

A1. Almora Sunrise

A2. Ecstasy Musical Mind Yoga

A3. Echorgan

A4. Sunset Inside

 

Side B

B1. Chase Me Now

B2. Enuej Elleiv

B3. Sister Echo

B4. Les Mots de Tous Les Jours (Rêves Etranges)

B5. Rainy Day

B6. What Would You Say

 

Side C

C1. Les Etoiles Sont Allumées

C2. Voltage Controlled Wave

C3. Montparnasse Morocco

C4. Head Noises

C5. Asalam Yamarek

 

Side D

D1. Love and Dream

D2. Yogini Breath

Rok wydania

Nośnik

Nośnik [ilość]

2

Rodzaj wydania

ORIGINAL

Rok nagrania

1972-1979

Kolor

BLACK

Nagrane strony

4

Rozmiar

12"

Prędkość

33 1/3 RPM

Kraj

Zagraniczna

Tracklista

An Evolutionary Music (Original Recordings 1972-1979) [LP 12″]

  • A 1. Almora Sunrise
  • A 2. Ecstasy Musical Mind Yoga
  • A 3. Echorgan
  • A 4. Sunset Inside
  • B 1. Chase Me Now
  • B 2. Enuej Elleiv
  • B 3. Sister Echo
  • B 4. Les Mots de Tous Les Jours (Rêves Etranges)
  • B 5. Rainy Day
  • B 6. What Would You Say

An Evolutionary Music (Original Recordings 1972-1979) [LP 12″]

  • C 1. Les Etoiles Sont Allumées
  • C 2. Voltage Controlled Wave
  • C 3. Montparnasse Morocco
  • C 4. Head Noises
  • C 5. Asalam Yamarek
  • D 1. Love and Dream
  • D 2. Yogini Breath