Godzina Krzywd
16 czerwca 2015A History Of Rock Music In Ukrainian
2 września 2015Death Trip
30.00 zł
CD, Ecopack
Pozostało tylko: 5
Spika nie daje spokojnie zasnąć. Płaskie akordy WKU wiodą słuchacza wstęgą zanieczyszczonych pulsacji. Tytułowy Death Trip 2 jest trochę jak kąpiel we krwi. Little Pixie budzi natomiast niepokojące
i raczej niemiłe wrażenie zaniku pulsu.
W nagraniach dominuje mroczny drone, kaskady przelewających się szumów, lub/i wysmakowane, ciemne, zanurzone w dyskretnym pogłosie harmonie. Muzyka emocjonalnie porusza się na granicach elektryzujących napięć, z rzadka przekraczając próg bólu odbiorcy. Subliminalny zastrzyk podskórnej wrażliwości, sprawia, że znaleźć można się w przedśmiertelnej pułapce.
Michał Jeziorski (ur. 1974) od wczesnych lat 80. zafascynowany był zarówno muzyką elektroniczną jak i technologią wykorzystywaną do jej tworzenia. Za sprawą płyt takich jak “Some Great Reward” Depeche Mode, czy eksperymentalnych dokonań Tangerine Dream z okresu wydawnictw wytwórni Ohr, w jego świadomości zaczęły pojawiać się pierwsze symptomy mogące świadczyć o tym, że ta początkowa faza ekscytacji elektronicznym brzmieniem ma w przyszłości szansę na realizację w postaci samodzielnego projektu.
Już w roku 1991, po zakupieniu samplera i sequencera, powstały pierwsze, nieśmiałe jeszcze próby na tym polu. Był to też czas, kiedy wielki wpływ na jego muzyczną świadomość miała twórczość wykonawców spod znaku EBM, czy New Beat (Nitzer Ebb, D.A.F., Front 242).
Rok później doszło do nawiązania współpracy z muzykami grupy Deus Ex Machina (Tomasz Bucholc, Michał Orłowski, Maciej Pałasiński). Grano wielogodzinne, nocne improwizacje, z wykorzystaniem nowych fascynujących urządzeń. Był to zresztą czas dość szybkich zmian na tym polu – w międzyczasie powstawały podobne projekty (m.in. Switch z gitarzystą trójmiejskich formacji Hektcore i Tribe – Michałem Danielowskim).
Niezwykle dynamicznie rozwijająca się światowa scena muzyki techno spowodowała prawdziwą “elektroniczną eksplozję” mającą wpływ na powstanie kolejnego projektu – Ptah. Duet zostaje utworzony wraz z długoletnim kolegą, Rafałem Zydorkiem. Pod koniec 1993 roku powstają pierwsze utwory. Z czasem całość umieszczona zostaje na taśmie i wydana własnym sumptem. Kolejne produkcje docierają do odbiorców m.in. dzięki prezenterowi nieistniejącej już gdańskiej rozgłośni (Radio Arnet), Jarkowi Drążkowi (audycja “Drewutnia Drwala Drągala”). Utwór duetu Ptah trafia również na składankę “Antyscena”. Muzyka w tamtym czasie tworzona jest stylistycznie bliska produkcjom wydawanym m.in. przez wytwórnię Warp.
W roku 1996 Ptah w dotychczasowym składzie przestaje istnieć. Michał Jeziorski kontynuuje działalność pod tą nazwą wydając m.in. remiksy Hedone, Subcode, czy Agressivy 69. Utwór Jeziorskiego zostaje opublikowany w 1997 roku na składance “Transelected By DJ Sesis” (EMI Music Poland). Prowadzone są mniej lub bardziej zaawansowane rozmowy związane z wydaniem tzw. dużej płyty.
W roku 1998 pojawia się kolejna propozycja współpracy – tym razem pada z ust Piotra Łukaszewskiego (IRA, Ptaky), który kompletuje skład nowej grupy (Karmacoma). Po przedstawieniu materiału demo, Michał Jeziorski decyduje się na udział w tym projekcie. Rok później, w barwach wytwórni Universal Music Polska, ukazuje się debiutancka płyta zespołu. Mniej więcej w tym czasie Ptah bierze udział w nagrywaniu ścieżki dźwiękowej do filmu “Ostatnia Misja”.
Na przełomie 1999/2000 roku Jeziorski definitywnie opuszcza zespół Karmacoma i rozpoczyna współpracę z Tomaszem Lipnickim (Illusion, Lipali). Muzyk uczestniczy w nagraniu jego solowej płyty, która ostatecznie ukazuje się w 2000 roku (wydana przez Universal). Znajduje się także w pierwszym składzie koncertowym Lipali.
Po okresie współpracy z innymi artystami (ponownie dochodzi do takowej podczas nagrywania płyty grupy Hedone), powstaje projekt pod nazwą Spika. Jeszcze w roku 2002 na umieszczone w internecie fragmenty nagrań natrafia Łukasz Pawlak – muzyk, wydawca i niezmordowany propagator muzyki elektronicznej spod znaku ambient. Bardzo szybko nawiązana zostaje współpraca z jego Requiem Records, co doprowadza do wydania płyt “Headphones” (2003) i “Sonic Journey Through New Life” (2006). Po blisko 5-letniej przerwie Spika powraca z płytą zatytułowaną “Death Trip”.
Rok wydania | |
---|---|
Nośnik | |
Nośnik [ilość] | 1 |
Rodzaj wydania | ORIGINAL |
Rok nagrania | 2011 |
Dźwięk | STEREO |
Opakowanie | GATEFOLD SLEEVE |
Kraj | Polska |
Tracklista
- 1. Porn
- 2. Do You Love Me?
- 3. Little Pixie
- 4. Delia
- 5. W.K.U.
- 6. Death Trip 1
- 7. Death Trip 2
- 8. Death Trip 3
- 9. The End Of It All