Sklep

Pamięć Wyrywkowa
16 czerwca 2015
A History Of Rock Music In Ukrainian
2 września 2015

The (The Original Motion Picture Soundtrack) Bqe

80.00 

CD+DVD, Gatefold Ecopack

Brak w magazynie

SKU: 0656605627823 Kategorie: , Tag:
artysta: Sufjan Stevens
numer katalogowy: AKR278

Sufjan Stevens z dumą prezentuje The BQE, kinową suitę zainspirowaną Brooklyn-Queens Expressway i Hula-Hoop. Zamówiona przez Brooklyn Academy of Music (BAM), The BQE została pierwotnie wykonana w Howard Gilman Opera House w ramach obchodów 25-lecia Next Wave Festival w październiku 2007 roku.

 

Brooklyn-Queens Expressway to 12,7 mil miejskiej drogi zbudowanej w ciągu kilku dekad (1939-1964) pod przewodnictwem mistrza architektury Roberta Mosesa, aby dostosować się do wzrostu ruchu handlowego i dojazdów do pracy w zewnętrznych dzielnicach Nowego Jorku. Droga była żmudnym, fragmentarycznym projektem, źle zaplanowanym, źle zbudowanym i nieubłaganie obciążonym oczywistymi przeszkodami epoki: biurokracją, protestami sąsiedzkimi, II wojną światową i zatłoczoną dzielnicą, której sekwencjonujący układ okazał się nieprzystosowany do samochodów. Powstała w ten sposób droga ekspresowa – podziurawiona, wężowata, zatłoczona BQE – stała się jedną z najbardziej godnych uwagi ikon Brooklynu. A dla Sufjana Stevensa – obiektem bezgranicznej inspiracji.

 

Oficjalne wydanie albumu The BQE nastąpiło prawie dwa lata po jego pierwotnym wykonaniu w BAM, co dało autorowi piosenek (i jego różnym współpracownikom) mnóstwo czasu na opracowanie wszystkich tematycznych wcieleń projektu i próbę zawłaszczenia wagnerowskiego Gesamtkunstwerk ("dzieło całkowite"). Powstały w ten sposób album można by najlepiej opisać jako wielką kreatywną franczyzę – łączącą film, symfonię, komiks, dysertację, fotografię, projekt graficzny i trójwymiarową szpulę Viewmaster® – w której przesłuchanie przez autora piosenki jednego z najbrzydszych nowojorskich punktów orientacyjnych rozszerza się atletycznie na fora i formuły poza samą piosenką. W rzeczywistości BQE jest wszystkim poza piosenką.

 

Przede wszystkim, The BQE jest dokumentacją home-movie, pokazującą jak wszystkie architektoniczne kolory Brooklynu i Queens są bajecznie poprzecinane przez tę zapuszczoną arterię komunikacyjną. Nakręcone w renegackim stylu na kamerach filmowych dla majsterkowiczów, animowane ujęcia blokady sieci przecinającej cegły i zaprawę murarską Brooklynu migoczą i kaskadują w stylu Koyaanisqatsi na trzech ekranach jednocześnie. Zdjęcia wykonane na taśmie 16 mm (heroicznie nakręcone przez Reubena Kleinera na Bolexie z lat 60-tych) wykorzystują zdjęcia poklatkowe, montaż w kamerze, slow motion i efekty lustrzane w postprodukcji, aby przekształcić miejską zarazę w splendor graficznych kompozycji.

 

BQE towarzyszy również idiosynkratyczna ścieżka dźwiękowa (skomponowana przez Stevensa na zespół i orkiestrę kameralną), przywołująca romantyczną muzyczną choreografię perpetuum mobile vs. gridlock. Czerpiąc z Gershwina, Terry'ego Rileya, Charlesa Ivesa i Autechre (by wymienić tylko kilka), muzyka ukazuje skąpe dęte drewniane zmagające się z impresjonistyczną artykulacją (w 7/8) i imperialne hymny dęte blaszane przywołujące różne wcielenia muzyki samochodowej.

 

BQE rozszerza swoją mitologię poprzez antropomorfizację drogi ekspresowej i jej teoretycznych koncepcji w 40-stronicowym komiksie (okładka Matt Loux, nagłówek Christian Acker), w którym trzy pozaziemskie siostry superbohaterki (Botanica, Quantus i Electress) używają hula-hoop, by walczyć z "Mesjaszem Projektów Obywatelskich", Kapitanem Mosesem, i jego totalitarną architekturą społeczną. Komiks, napisany przez Stevensa i wspaniale narysowany, pokolorowany i wytuszowany przez długoletniego przyjaciela i współpracownika Stephena Halkera, wizualizuje w formie graficznej wiele politycznych motywów filmu i ścieżki dźwiękowej: teorię urbanistyczną z połowy wieku, modernizm, postmodernizm, dynamikę hula-hoop i duchową praktykę Subud.

 

Włączając anachroniczną powieść graficzną, album wykorzystuje artefakty ze Złotego Wieku amerykańskiej autostrady (lata 1930-1960). To również zainspirowało włączenie stereoskopowej szpuli Viewmaster®. Siedem trójwymiarowych obrazów – również stworzonych przez Stephena Halkera – ma towarzyszyć siedmiu częściom The BQE. Choć z pozoru jest to kiczowaty obiekt, po bliższym przyjrzeniu się, trójwymiarowa szpula staje się trafną metaforą tematycznych założeń BQE: jej okrągła geometria odzwierciedla hula hoop, jej numerologia (siedem podziałów) przebiega równolegle do siedmiu części muzycznej suity, a jej historyczne okoliczności rzucają światło na modernistyczne tematy albumu. Zaprezentowany na Światowych Targach w 1939 roku we Flushing, Queens, Viewmaster promował trójwymiarowe panoramiczne iluzje amerykańskiego krajobrazu (na przykład Wielki Kanion, Redwoods, Nowy Jork), reklamując różne miejsca turystyczne jako sposób na zainspirowanie amerykańskich kierowców do odważnego podążania (za pomocą samochodu i super autostrady) tam, gdzie nie dotarł jeszcze żaden człowiek. Nawiasem mówiąc, pierwsza część BQE obejmowała most Kościuszki, łączący dzielnice Brooklyn i Queens nad Newtown Creek, jako skuteczny sposób skierowania ruchu turystycznego na Targi Światowe. Z tego odczytu BQE i kołowrotek Viewmaster są dziwnymi wspólnikami w modernistycznym spisku mającym na celu mobilizację Amerykanów w skali całego kraju.

 

Wiele z tych tematycznych abstrakcji zostało przedstawionych jako meandrujący traktat społeczny – poprzez prozatorskie psychobełkotliwe notatki Sufjana Stevensa. W tym przypadku autor piosenki zapożycza z wielu źródeł teoretycznych, aby przywołać, jak próżna walka pomiędzy "artystą" a "przedmiotem inspiracji" ostatecznie prowadzi do samozadowolenia, egzystencjalnego wyczerpania i chorobliwej daremności w metaforze Finding The Right. Dla Stevensa metafora ta (w jej walce o kreatywne oddanie obiektu tak nieredukowalnego jak BQE) rozszerza się na wiele form i postaci, niczym zmiennokształtna chimera o nieskończonym znaczeniu – czego efektem jest album, który nie chce być tylko jedną rzeczą.

 

Tracklista

CD

1 Prelude On The Esplanade 2:56

2 Introductory Fanfare For The Hooper Heroes 1:07

3 Movement I: In The Countenance Of Kings 5:19

4 Movement II: Sleeping Invader 4:34

5 Interlude I: Dream Sequence In Subi Circumnavigation 3:33

6 Movement III: Linear Tableau With Intersecting Surprise 4:09

7 Movement IV: Traffic Shock 3:24

8 Movement V: Self-Organizing Emergent Patterns 3:45

9 Interlude II: Subi Power Waltz 0:28

10 Interlude III: Invisible Accidents 0:54

11 Movement VI: Isorhythmic Night Dance With Interchanges 3:17

12 Movement VII (Finale): The Emperor Of Centrifuge 3:51

13 Postlude: Critical Mass 2:59

 

DVD The Original Cinematic Suite In Widescreen Triptych Display 50:09

Rok wydania

Nośnik

Nośnik [ilość]

2

Rodzaj wydania

ORIGINAL

Rok nagrania

2009

Dźwięk

STEREO

Opakowanie

3-PANELS CARDBOARD DIGISLEEVE

Bonus

Comes in a three panel digisleeve with a 40-page booklet.DVD The Original Cinematic Suite

Comments

The BQE is a cinematic suite inspired by the Brooklyn-Queens Expressway and the Hula-Hoop

Kraj

Zagraniczna

Tracklista

The BQE [CD]

  • 1. Prelude On The Esplanade00:02:56
  • 2. Introductory Fanfare For The Hooper Heroes00:01:07
  • 3. Movement I: In The Countenance Of Kings00:05:19
  • 4. Movement II: Sleeping Invader00:04:34
  • 5. Interlude I: Dream Sequence In Subi Circumnavigation00:03:33
  • 6. Movement III: Linear Tableau With Intersecting Surprise00:04:09
  • 7. Movement IV: Traffic Shock00:03:24
  • 8. Movement V: Self-Organizing Emergent Patterns00:03:45
  • 9. Interlude II: Subi Power Waltz00:00:28
  • 10. Interlude III: Invisible Accidents00:00:54
  • 11. Movement VI: Isorhythmic Night Dance With Interchanges00:03:17
  • 12. Movement VII (Finale): The Emperor Of Centrifuge00:03:51
  • 13. Postlude: Critical Mass00:02:59

The BQE [DVD]

  • 1. The Original Cinematic Suite In Widescreen Triptych Display00:50:09